Wednesday 1 August 2012

Bagaimanakah Cara Menzahirkan Kasih Sayang Anda Kepada Ulama



“Ustaz, nak berapa?”. Seorang penceramah agama yang baru berjinak-jinak dengan aktiviti ceramah akan terkejut dengan soalan ini. Namun, itulah hakikatnya yang berlaku di kota-kota. Sudah menjadi kebiasaan bagi sebahagian penceramah ternama akan meletakkan ‘tanda harga’ bagi ceramah mereka. Harga seseorang berdasarkan popularitinya. Malah ada yang sudah diketahui ‘harganya’ berdasarkan pengalaman-pengalaman sebelumnya. Walaupun harganya mungkin terlalu tinggi, namun penganjur masih ada peluang mendapatkan harga yang  lebih rendah menerusi amalan tawar-menawar, sama ada terus dengan penceramah atau melalui pembantu peribadinya. Bunyinya macam janggal, tetapi itulah realitinya.

Menyorot kembali hukum mengambil upah (ujrah) untuk mengajar ilmu agama, para ulama mutakhir kebanyakan mazhab membenarkannya. Keharusan ini berdasarkan keperluan pada zaman itu kerana ia merupakan sumber kehidupan bagi para ilmuan. Pada zaman-zaman sebelumnya mereka kebiasaannya dibayar oleh Baitul Mal, maka kebanyakan ulama tidak membenarkan upah utk mereka ketika itu. Pada zaman ini kita mengguna pakai pandangan yang membenarkannya berdasarkan keperluan dan situasi semasa dengan merujuk pandangan ulama mutakhir kebanyakan mazhab.

Namun sejak akhir-akhir ini, terdapat sebahagian penceramah agama yang tidak segan silu menentukan harga untuk ceramahnya. Mungkin ia dianggap sebagai satu keperluan kerana jika tidak menentukannya mungkin penganjur akan memberikannya sagu hati yang terlalu sedikit. “Kos minyak kereta pun mungkin tak lepas”, kata seorang penceramah agama menggambarkan ketidak prihatinan sebahagian penganjur.
Akhirnya wujud satu budaya yang kurang sihat dalam aktiviti dakwah semasa. Sebahagian penceramah menggunakan pembantu peribadinya untuk meletakkan harga yang mahal. Surau-surau yang memiliki sumber kewangan yang terhad tak mungkin berpeluang mendapatkan penceramah yang hebat-hebat untuk aktiviti mereka. Amalan mengenakan bayaran yang terlalu tinggi sebenarnya bercanggah dengan konsep asal ujrah kepada guru-guru agama yang dibenarkan oleh ulama-ulama dahulu. Mereka membenarkannya hanya atas dasar keperluan. Tetapi sekarang ia sudah dijadikan satu mata pencarian dan sumber untuk menghimpun kekayaan. Walau pun hukumnya tidak haram, tetapi ia bercanggah dengan amalan orang-orang soleh. Ibarat seperti solat seorang lelaki tanpa berbaju. Sah menurut hukum fekah, asalkan menutup antara pusat dan lutut serta kedua-duanya. Tetapi tidaklah wajar seseorang itu bersolat dalam keadaan begitu.

Bagi masyarakat awam pula, mereka hendaklah bersederhana. Sikap murah hati adalah sangat mulia, tetapi mestilah sesuai pada tempatnya. Jika anda sayangi seseorang kerana ilmunya, bukan dengan cara memberikannya wang yang banyak kepadanya. Berilah bayaran yang secukup dengan keperluannya dan buktikan kasih sayang anda dengan mengamalkan apa yang disampaikan olehnya. Ingatlah setiap apa yang anda lakukan atas tunjuk ajar seseorang, dia turut mendapat pahala. Jika anda terlalu sayang dan meminatinya ajaklah lebih ramai orang untuk mendengar ceramah, kuliah atau forumnya. Jika mereka melakukan apa yang disampaikannya, dia turut mendapat pahala seumpama mereka.
Jangan membiasakannya dengan pemberian yang banyak, kelak dibimbangi ia akan menjadi ketagihannya. Tidak semua orang yang bergelar ustaz ‘kebal’ dengan hambatan dan pesona dunia. Berilah secukupnya dengan mengambil kira segenap aspek dan keperluannya.

Perlu diingatkan, masih ramai lagi ilmuan agama yang ikhlas dalam menyampaikan dakwah mereka. Individu yang meletakkan bayaran yang tinggi ini bukanlah mewakili bilangan majoriti mereka. Namun jika dibiarkan, amalan ini akan merebak luas dan akan menjadi fenomena biasa yang sukar dibendung suatu masa nanti.